02.07.2014.
„Utopija i distopija modernizma naziv je izložbe jednog od najznačajnih hrvatskih umjetnika 20 st. Ede Murtića koja je predstavljena na konferenciji za novinare u utorak, 2. srpnja 2014. u 12 sati u Koncertnoj dvorani Kneževe palače, a čije svečano otvorenje će se upriličiti u četvrtak, 3. srpnja 2014. u 21 sat u Gradskoj loži.
„Utopija i distopija modernizma naziv je izložbe jednog od najznačajnih hrvatskih umjetnika 20 st. Ede Murtića koja je predstavljena na konferenciji za novinare u utorak, 2. srpnja 2014. u 12 sati u Koncertnoj dvorani Kneževe palače, a čije svečano otvorenje će se upriličiti u četvrtak, 3. srpnja 2014. u 21 sat u Gradskoj loži. Konferenciju za novinare otvorila je ravnateljica Narodnog muzeja Zadar Renata Peroš osvrnuvši se na Murtićeva djela koja se čuvaju u fundusu muzeja, a posebice na ratni ciklus crteža otkupljen 1980. godine koje je Murtić izradio u netom oslobođenom i do temelja razrušenom Zadru. U ovom podatku može se isčitati simbolična poveznica s crtežima iz makabrističke faze koji će biti izloženi u Kneževoj palači, oštećenoj u Domovinskom ratu i simbolu kulturocida u Zadru. Ravnateljica je istaknula da je financijsku potporu izložbi dao Grad Zadar i Zadarska županija, te da će izložba trajati do konca kolovoza 2014.
Kustos izložbe Branko Franceschi dao je stručni osvrt na izložbu kazavši da se izložbom prezentiraju dva pola Murtićevog opusa - onaj makabristički u Kneževoj palači, na kojem su izloženi crteži iz ranijeg perioda njegovog strvaralaštva, te onaj hedonistički u Gradskoj loži, prezentiran velikim formatima nastalim u kasnijoj fazi Murtićevog stvaralaštva zaključno s 2004. godinom. Franceschi je istkanuo i značaj popratnog dokumentarnog filma uz postav u Kneževoj palači „War - Memento mori autorice Gordane Brzović iz 2011. čija je građa snimana 2008. na Murtićevoj izložbi u Sarajevu te na izložbi u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu kojima je predstavljen Murtićev ratni ciklus nadahnut razaranjima tijekom druge polovice prošlog stoljeća. U press release materijalu i u predgovoru deplijana izložbe autor izložbe pojašnjava: „Selekcija radova za Murtićevu zadarsku izložbu podijeljena je u dvije grupe. Slike iz ciklusa Nove apstrakcije nastale između 2002. i 2004. godine koje sublimiraju, te skulptura u emajlu i mozaik koji reinterpretiraju njegova iskustva u gestualnoj i koloristički ekspresivnoj apstrakciji, predstavljeni su u rasvijetljenom, svečanom ambijentu Gradske lože koji kulturološki i povijesno simbolizira demokratske aspekte gradskog života. Makabristička figuracija, pak, izborom iz ciklusa Kadaveri, izvornih crteža za drugu ediciju Jame, Ratnih crteža, gvaševa Oči straha i ciklusa Homage a Oswiecim, postavljena je u ogoljenom ambijentu Kneževe palače koji još uvijek pokazuje ožiljke razaranja Zadra u Domovinskom ratu. Postav u Kneževoj palači referira se na grandioznu međunarodnu premijeru Kadavera 2008. godine u devastiranoj arhitekturi sarajevske Vijećnice, a reminiscencija na ovaj ikonički događaj, kao i na njegovu zagrebačku reprizu, na ovoj su izložbi predstavljeni dokumentarnim filmovima. Utopijska i distopijska dimenzija Murtićevog opusa u zadarskim su najreprezentativnijim izložbenim prostorima međusobno udaljenim tek stotinjak metara pronašle svaka sebi odgovarajući prostorni kontekst.
Nekoliko crtica iz osobnog poznanstva s umjetnikom, koje je trajalo više od pola stoljeća, naveo je prijatelj Murtićevih Budimir Lončar, a umjetnikova supruga Goranka Vrus Murtić istaknula je zadovoljstvo što se ova djela izlažu upravo u Zadru , u prostorima koji su pretrpjeli slična devastiranja kao i prostori sarajevske Vijećnice u kojima je 2008. prezentiran ciklus Kadaveri. Upravo stoga, oba prostora pokazala su se idealnim za ovaj postav. Umjetnikova supruga povukla je još jednu paralelu između ovih prostora, a to je da je izvjesni „prst sudbine potaknut prisustvom Murtićevih djela, utjecao na obnovu sarajevske Vijećnice po završetku izložbe, što u skoroj budućnosti očekuje i Kneževu palaču.
VIŠE FOTOGRAFIJA S KONFERENCIJE ZA NOVINARE