14.09.2023.
Projekt „Jedna škola-jedan spomenik“ je nastao na inicijativu Pedagoške službe Narodnog muzeja Zadar 2011. godine i održava se u sklopu manifestacije Međunarodni dan muzeja (18. svibnja). Projektom „Jedna škola – jedan spomenik“ nastoji se osvijestiti najmlađe generacije o potrebi zaštite i očuvanja vrijednih kulturno-umjetničkih, povijesnih i baštinskih spomenika koji se nalaze u njihovom mjestu stanovanja, a naročito za spomenike ili spomeničke komplekse kojima su svakodnevno okruženi, njihovim porukama i značajem. Važno je da se taj interes razvija i njeguje od najranije dobi što će ostaviti trag na sadašnje i buduće generacije. Cilj projekta je i preventivno stvaranje individualne svijesti kod učenika o potrebi vrednovanja kulturno-umjetničkih i povijesnih spomenika kao svjedoka minulih vremena i kao prepoznatljivih pokazatelja identiteta grada/mjesta u kojem odrastaju. Projektu „Jedna škola-jedan spomenik“ prethodi literarni natječaj namijenjen svim učenicima/ama u osnovnim školama na području Zadarske županije. Tema literarnog natječaja su kulturno-povijesni spomenici koji se nalaze u mjestu stanovanja učenika/ca. Zadatak učenika/ca je odabrati kulturno-povijesni spomenik u njihovom mjestu i opisati što taj isti spomenik njima znači u svakodnevnom životu. Učenici ne trebaju opisivati povijesni kontekst odabranog kulutrno-povijesnog spomenika, već samo značenje spomenika za njihovo mjesto i njih same u svakodnevnici. Nakon pristiglih radova, prethodno formiran stručni žiri će odabrati najbolje prikazan kulturno-povijesni spomenik i održat će se likovna radionica ispred tog istog spomenika, s učenicima koji su poslali pobjednički rad. Također, učenicima će se, prije početka radionica, ukazati na najzanimljivije činjenice iz duge prošlosti i povijesni kontekst odabranog kulturno-povijesnog spomenika. Samim time što se likovna radionica održava neposredno ispred kulturno-povijesnog spomenika u mjestu stanovanja učenika/ca i time što se učenicima skreće pažnja na spomenik i prije početka likovne radionice doprinosimo početku stvaranja percepcije tih prostora. Literarni natječaj traje od ožujka do svibnja, a radionica se održava u svibnju u dogovoru s profesorom/icom pobjedničkog razreda. Namijenjen je učenicima u osnovnim školama.