15.04.2019.
U petak, 12. travnja 2019. u Edukativnoj dvorani Kneževe palače održano je predavanje i radionica Mirila – kulturna baština u kontekstu 21. stoljeća. Temu je zainteresiranoj, uglavnom, stručnoj publici (arhitektica – konzervatorica, etnolog – konzervator, arheolozi, povjesničar, povjesničarka umjetnosti, studentica etnologije) te nekolicini zainteresiranih građana kroz prikaz lokaliteta s mirilima na južnom Velebitu predstavila Mirjana Trošelj, prof., odlična poznavateljica tradicijske kulturne baštine južnog Velebita.
Mirila se sastoje od dva kamena (uzglavnica i uznožnica) između kojih je na području južnog Velebita klesani kamen. Grupirana su po rodovima .
Istražujući dugi niz godina mirila u južnom Velebitu predavačica je iznijela čitav niz zanimljivih detalja koja je o mirilima doznala od svojih kazivača te na temelju svojih komparativnih proučavanja. Posebno je istaknula značenje koje su mirila imala u odnosu na groblje kojima se nije davala nikakva važnost jer tamo počiva tijelo pokojnika, koje je propadljivo dok mirilo odgovara dužini pokojnika, a to je njegov posljednji trag na zemlji koji će njegova duša uvijek prepoznavati. Predavačica je sumirala kazivanja svojih kazivača kojima su mirila bila sveta mjesta te na temelju njihovih kazivanja i proučavanja motiva na mirilima ( križ, križ u krugu, križ u krugu sa sunčevim zrakama, zvijezda, pentagram, svastika, stablo svijeta, motiv ruke, molitelja) istaknula da se mirila vezuju uz kult sunca, oproštaj duše od sunca i njezin prelazak u astralni svijet. Tako su uz mirila vezana pretkršćanska vjerovanja. Danas je izgubljeno značenje ovih motiva već ih stanovništvo doživljava kao šare.
Posebno je važno istaknuti da su mirila danas zaštićeno kulturno dobro RH.
Nakon predavanja održana je likovna radionica za zainteresirane, a samo je studentica etnologije dala i svoj literarni prilog. U likovnoj radionici sudionici su se inspirirani motivima na mirilima prepustili mašti i mogućnostima njihove primjene na različitim materijalima, dok je kroz literarni rad na alegorijski način prikazan vlastiti odnos prema smrti.