Kneževa palača
facebook instagram youtube
  • Hr
search
  • O muzeju
    • Opći podaci
    • Povijest muzeja
    • Dokumenti
  • Sastavne jedinice
  • Zbirke
    • Muzejske zbirke
      • Zbirke Galerije umjetnina
      • Zbirke Prirodoslovnog odjela
      • Zbirke Etnološkog odjela
      • Zbirke odjela Muzej grada Zadra
    • Dokumentacijske zbirke
      • Izložbe
      • Izdavaštvo
      • Hemeroteka
      • Posebna događanja
      • Plakati
      • Pedagoška djelatnost
      • Dokumentacija o povijesti i osnivanju muzeja
  • Izložbe
  • Izdavaštvo
  • Edukacija
  • Događanja
  • Igre
MENU
Traži

    Prijave

    Prijave na edukacije - OVDJE!
    05.12.2022.

    ČOVJEK I MORE

    5. Čovjek i more, Gradska loža, 1967. Foto Ante Brkan
    5. Čovjek i more, 1967. Gradska loža, Foto Ante Brkan
    6. Čovjek i more, otvorenje, Gradska loža,1969. Foto Ante Brkan
    6. Čovjek i more, otvorenje, Gradska loža,1969. Foto Ante Brkan
    7. Čovjek i more, otvorenje, Gradska loža,1971. Foto Ante Brkan
    9. Čovjek i more, plakatiranje izložbe, 1976. Foto Abdulah Seferović
    9. Čovjek i more, 1976. Foto Abdulah Seferović
    9. Čovjek i more, 1976. Foto Abdulah Seferović
    9. Čovjek i more, 1976. Foto Abdulah Seferović
    10. Čovjek i more, 1979. Foto Ante Brkan
    10. Čovjek i more, 1979. Foto Ante Brkan
    11. Čovjek i more, 1982. Foto Željko Karavida
    12. Čovjek i more 1986. Foto Zvonko Kucelin
    12. Čovjek i more 1986. Foto Zvonko Kucelin
    13. Čovjek i more, 1989. Foto Zvonko Kucelin
    13. Čovjek i more, 1989. Foto Zvonko Kucelin
    13. Čovjek i more, 1989. Foto Zvonko Kucelin
    13. Čovjek i more, 1989. Foto Zvonko Kucelin
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Franko Fontana, 1998.
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Franko Fontana, 1998.
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Franko Fontana, 1998.
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Mladen Grčević, 1998.
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Mladen Grčević, 1998.
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Mladen Grčević, 1998.
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Mladen Grčević, 1998.
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Mladen Grčević, 1998.
    15. Čovjek i more, Od bitke pod Visom do Szent. Istvana, 1998.
    15. Čovjek i more, Od bitke pod Visom do Szent. Istvana, 1998.
    15. Čovjek i more, Od bitke pod Visom do Szent. Istvana, 1998.
    15. Čovjek i more, Od bitke pod Visom do Szent. Istvana, 1998.
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Ralph Gibson, 1998.
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Ralph Gibson, 1998.
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Ralph Gibson, 1998.
    15. Čovjek i more, Svijet ribara - Jean Dieuzaide, Marc Riboud, Joso Špralja, 1998.
    15. Čovjek i more, Svijet ribara - Jean Dieuzaide, Marc Riboud, Joso Špralja, 1998.
    15. Čovjek i more, Svijet ribara - Jean Dieuzaide, Marc Riboud, Joso Špralja, 1998.
    15. Čovjek i more, Titanic - povijest jednog broda, 1998.
    15. Čovjek i more, Titanic - povijest jednog broda, 1998.
    15. Čovjek i more, Titanic - povijest jednog broda, 1998.
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Ivo Pervan, 1998.
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Ivo Pervan, 1998.
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Ivo Pervan, 1998.
    15. Čovjek i more, samostalna izložba Ivo Pervan, 1998.

    ČOVJEK I MORE

    Reputaciju koju je u mediju slikarstva stekao PLAVI SALON, još više je u mediju fotografije stekao, nekad biennalni salon fotografije ČOVJEK I MORE. I ova je smotra izrasla iz sponzorstva Sajma ribarstva, pomorstva i turizma 1957. čiju organizaciju od 1958. preuzima Galerija umjetnina. Izbor fotografskog medija u to vrijeme zasigurno nije slučajan. Naime, u razdoblju od 1953. do 1959. godine Zadar postaje centar umjetničke fotografije u bivšoj državi, a takav status ponajviše može zahvaliti djelovanju braće Ante i Zvonimira Brkana koji su svoj originalan i prepoznatljiv način fotografiranja prenijeli na generacije mlađih zadarskih fotografa čije su specifičnosti zanata sintetizirane u sintagmi „Zadarska fotografska škola“.

    ČOVJEK I MORE od početka je zamišljen kao međunarodna biennalna izložba čiji naziv otkriva dvije zadane teme unutar medija. Izložba je bila žirirana, a na nju su pozivani pojedinci kao i selekcije foto klubova iz cijeloga svijeta. Po broju prijavljenih fotografija koji je rekordnih godina dosizao do 7000, po broju prijavljenih autora gotovo 2300, kao i po broju zemalja sudionica gotovo 60, bila je to nesporno najveća fotografska manifestacija u nekadašnjoj državi i jedna od najjačih takvih manifestacija u svijetu. Upravo su braća Brkan svojim umjetničkim i organizacijskim angažmanom u samim počecima najzaslužniji za njeno osnivanje, ali i za kasniji međunarodni ugled. Smotra je 1973. prešla na triennalno izlaganje, a Galerija umjetnina je kao njen organizator uspjela održati visoku razinu i kvalitetu izložbe nastojeći se prilagoditi mjenama fotografskog medija, ali i organizacijskim teškoćama neminovnim u pripremi ovako velikog projekta.

    Suočivši se s krizom izraslom iz financijskih razloga tijekom 70-ih godina 20. st, ali i s odlukom o daljnjoj neodrživosti salonskog tipa izlaganja fotografije, do tad raširenoj u cijelom svijetu, Galerija umjetnina je 1982. odlučila izvršiti reorganizaciju izložbe i dati joj isključivo autorski predznak, tj. preći na pozivni autorski tip izložbe u kojoj se pojedinac trebao predstaviti kompleksnijom prezentacijom u formi portfolija s po 15 radova. Nakon pauze od četiri godine, 12. ČOVJEK I MORE održan 1986. uspješno je prebrodio krizu s početka 80-ih učinivši prelazak iz ekstenzivnog fotografskog salona na intenzivne oblike izlaganja kroz autorska viđenja, a takav princip izlaganja pokazao se uspješnim i na 13. treinnalu 1989. To izdanje ČOVJEKA I MORA bilo je posvećeno 150. obljetnici izuma fotografije unutar koje je ostvarena retrospektiva majstora umjetničke fotografije Ante Brkana te je održana izložba iz povijesti fotografije „Jadran u staroj fotografiji“.

    14. ČOVJEK I MORE pripreman je u jeku Domovinskog rata zbog kojeg nije mogao biti održan 1992. godine te je izložba otvorena 22. kolovoza 1995. Izložen je materijal koji je uslijed ratne situacije bio dostupan u Zadru i Hrvatskoj. Time su promovirana dva tematska koncepta: izlaganje povijesne i panorame hrvatske fotografije te izlaganje kolekcija povijesne i suvremene inozemne fotografije. Prezentirana je kritička retrospektiva fotografskog opusa arhitektonskih i umjetničkih djela hrvatske baštine Nenada Gattina. Predstavljene su fotografije fotografske kuće Alinari iz Firence hrvatskih gradova i spomenika na jadranskoj obali i otocima koje se čuvaju u arhivama baštinskih ustanova u Zadru te kritička retrospektiva opusa majstora umjetničke fotografije Zvonimira Brkana.

    15. ČOVJEK I MORE održan 1998. zamišljen je kao inicijalni oblik festivala fotografije kojeg  je autor i izbornik Antun Travirka planirao provesti daljnjim nastavkom triennala. Prikazano je devet raznovrsnih izložbi koje su obuhvaćale  i fotografiju 19. st., fotografske opuse ranih 50-ih, ali i retrospektivne preglede  nekih od međunarodno najistaknutijih fotografa. Želja autora je bila postići raznovrsnost fotografskih poetika, ali i generacijsku raznovrsnost.

    16. ČOVJEK I MORE održan 2001. predstavio je pet izložbenih cjelina, od koji su dvije posvećene tada aktualnom žanru fotografskih dnevnika izložbama Petra Dapca i Manfreda Willmanna. Drugi tematski blok evocirao je duh i podneblje Mediterana izložbama Mimma Jodeicea i Damira Fabijanića, a nastavak tradicije iz 1989. prikazivanja zadarskih fotografskih snaga ostvaren je izložbom Žarka Kneževića.

    Posljednji 17. triennale ČOVJEK I MORE realiziran je 2004. i u osnovnim crtama nastavlja koncepciju predhodnih triennala. Izložbe su posvećene percepciji Mediterana s aspekta ekološkog, antopološkog i estetičkog rakursa i u tom kontekstu izlagani su ciklusi fotografa Allana Sekule i Zlate Vucelić.Tematski pomak ostvaren je središnjom temom izložbe „Kontinentalni doručak“ čiji je autor i izbornik Želimir Koščević. Iz povijesne fotografije izlagan je opus francuskog fotografa Jacquesa Henria Lartiguea, a „domaće snage“ predstavljao je daroviti fotograf tada mlađe generacije,  Zadranin Stipe Surać s ciklusom „Litratati se“.

    18. ČOVJEK I MORE trebao je biti održan 2007., no zbog dotrajalosti Galerije umjetnina, 2006. godine, izložbeni prostori se zatvaraju, a uredi i čuvaonice su iseljeni na druge lokacije. Time je i ČOVJEK I MORE ostao bez svojeg matičnog izložbenog prostora i mogućnosti daljnjeg održavanja. Uslijed toga 2007. godine je odlučeno da se pola stoljeća postojanja Čovjeka i mora zaokruži dokumentarnom izložbom na kojoj se na pet plazma TV-a  prikazuje oko 500 fotografija, čime se evociralo pola stoljeća postojanja Čovjeka i mora.  Na jednom od ekrana podstavljene su dokumentarne fotografije otvaranja izložbi, postava, konferencija za tisak, žiriranja kao i televizijski materijali od 1957. do 2007.godine. Na izložbi je prikazan i autorski film Vlade Zrnića „Ulični događaj braće Brkan“ (produkcija HRT i Narodni muzej Zadar), koji je prvi put prikazan u Galeriji umjetnina u okviru 15. međunarodnog triennala fotografije Čovjek i more 1995.godine. Film je hommage Anti i Zvonimiru Brkanu, osnivačima „zadarske fotografske škole“, među najznačajnijima hrvatskim fotografima koji su stekli svjetsko priznanje, pokretačima Čovjeka i mora.

    PLAVI SALON i ČOVJEK I MORE - dvije velike triennalne manifestacije svaka na svoj način doprinosile su ugledu Galerije umjetnina i Narodnog muzeja u cjelini, a dokazale su to svojim dugogodišnjim trajanjem, prilagođavajući se  zahtjevima vremena i mijenama medija stetekavši tako tradiciju i prepoznatljivost ove ustanove u Zadru i šire.

    Izbor iz medija:

    NARODNI LIST, 20.03.1998.
    SLOBODNA DALMACIJA, 09.11.1998.
    SLOBODNA DALMACIJA, 27.10.1998.

    SLOBODNA DALMACIJA, 27.10.1998.
    ZADARSKI LIST, 12.10.2001.
    ZADARSKI LIST, 13.11.2007., str. 35
    ZADARSKI LIST, 08.11.2007., str. 22
    ZADARSKI LIST, 09.09.2004.
    www.jutarnji.hr, 05.11.2007.

    Prijave

    Prijave na edukacije - OVDJE!
    Print-icon Ispiši stranicu
    Share-icon Podijeli članak
    Copyright (c) NMZ
    facebook instagram youtube
    Web NOVENA
    Narodni muzej Zadar
    Poljana pape Aleksandra lll 2,
    23000 Zadar
    Tel: 023/251-851
    Fax: 023/251-044
    info@nmz.hr
    Multimedia Pravne napomene Impressum Najam prostora
    Press Digitalna pristupačnost