20.07.2021.
U maloj izložbenoj dvorani Kneževe palače u utorak, 20. srpnja 2021. otvorena je izložba Tkanje zadarske likovne umjetnice, tapiseristice Anite Ane Tomljanović-Šokčević u organizaciji Etnološkog odjela Narodnog muzeja Zadar.
Izložbom Tkanje predstavljamo dio zbirke Tkanja i tapiserija Ivana i Ane Tomljanović u Narodnom muzeju Zadar. Navedena zbirka uz 38 tapiserija objedinjuje i 106 tkanih predmeta nastalih u periodu kraja pedesetih i tijekom šezdesetih godina 20. stoljeća. Izloženi radovi djelo su istaknute zadarske likovne umjetnice, tapiseristice Anite Ane Tomljanović-Šokčević. Njeno djelo možemo svrstati u jedno od najznačajnijih, oblikovno najkoherentnijih i tehnički najkonzekventnijih opusa na području umjetnosti tkanih tekstila (Travirka, 1983: 3).
Ovaj izložbeni postav osmišljen je s ciljem predstavljanja zbirke tkanja i tapiserija Etnološkog odjela Narodnog muzeja Zadar i umjetničkog rada Anite Ane Tomljanović-Šokčević na području primijenjenih umjetnosti tkanih tekstila. Na izložbi će se predstaviti tekstilni uzornici, dijelovi tkanja oblikovani za nekoliko kompleta liturgijskog ruha, Set zlato i srebro Grada Zadra, jastuci i odjevni predmeti iz šezdesetih godina 20. stoljeća.
Za izložbu su izabrani tkani predmeti s karakterističnim uzorcima za umjetnički rad Ane Tomljanović u kojem je ona orijentirana na prirodne materijale i klasičnu tehniku tkanja u kojem prepoznajemo njen rukopis koji je klasično jednostavan i čiste izvedbe. Autorica koristi prirodne tonalitete lana, svile, pamuka ili vune za stvaranje vizualnih efekata iz same strukture lanenog platna, utkajući decentno zlatne i srebrne niti. U linearnoj grafici formira pruge ili pak utkane uzorke koji se nadziru u istoj obojenosti. U kreiranju tekstila i projektiranju misne odjeće vidi se modernitet u pristupu izveden u svilenom tkanju ornamentalne, reljefne strukture.
Umjetnost Anite Tomljanović ostvaruje se, kao što ova izložba pokazuje, u odista različitim tkanim tvorevinama, a ljepota tih objekata, nevezano uz motiv, oblik ili dimenzije, počiva u uvijek novoj avanturi građenja tkanih tekstura, u traganju za njihovim unutrašnjim rasporedom, ritmom i harmonijom. Udahnjujući im novi smisao, dajući im novi oblik, ruka umjetnice ih preobražava u djelo čiste, gotovo organske ljepote. (Antun Travirka, iz predgovora kataloga izložbe tapiserije-tkanje-retrospektiva, 1983. Zadar/Zagreb.)
Uz izložbu, prikazan je kratki film U potrazi za izgubljenom baštinom, a svi zainteresirani mogli su se okušati u procesu tkanja.