17.01.2023.
U velebnom prostoru dvorca Eltz publika grada heroja Vukovara moći će razgledati izložbu Umjetnost tapiserije zadarskih umjetnika, bračnog para Ane Anite Tomljanović-Šokčević i Ivana Tomljanovića od 13. 01. – 13. 02. 2023.
Izložba je organizirana u suradnji Gradskog muzeja Vukovar i Narodnog muzeja Zadar pod pokroviteljstvom Zadarske županije u cilju razvoja međužupanijske, međuinstitucionalne i međugradske suradnje na području muzejske djelatnosti s ciljem prezentiranja umjetničke baštine Zadarske županije.
Izložbu su otvorili ravnateljica Gradskog muzeja Vukovar gđa. Ruža Marić, ravnateljica Narodnog muzeja Zadar gđa. Renata Peroš, pročelnik UO za obrazovanje, kulturu i šport Zadarske županije Ivan Šimunić, pročelnik Upravnog odjela za društvene djelatnosti Grada Vukovara Josip Paloš i autorica izložbe Marija Šarić-Ban.
Zbirka tkanja i tapiserija Ivana i Ane Tomljanović izdvaja se svojom vrijednošću i posebnošću umjetničkog izraza i tekstilnog umjetničkog rada. Vrijednost zbirke temelji se prije svega na činjenici da se radi o velikom objedinjenom opusu umjetnika, bračnog para Ane i Ivana Tomljanovića. Gostujućom izložbom u Vukovaru planiramo s njihovim djelom upoznati širu hrvatsku javnost.
Umjetnici Tomljanović darovali su 2016. Etnološkom odjelu Narodnog muzeja Zadar vrijednu donaciju tapiserija koja je uz druge njihove radove na području primijenjenih umjetnosti tkanja i tapiserija objedinjena u Zbirku tkanja i Tapiserija Ivana i Ane Tomljanović. Donacija sadrži 38 umjetničkih tapiserija. Izložbom u Gradskom muzeju Vukovar predstavljeno je 19 tapiserija iz navedene zbirke. Izložba je podijeljena u 4 tematske cjeline prema 4 faze umjetničkog stvaranja navedenih umjetnika u mediju umjetničke tapiserije.
Prva tematska cjelina Geometrijska forma i apstrakcija kao polazište inspirirana je velebitskom prirodom. Motivi Velebita likovno predstavljaju najkvalitetniji dio donacije, oblikovan krajem šezdesetih i tijekom sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća. Geometrija kao polazište u tekstilnoj umjetnosti, posebice na ručno izrađenim tapiserijama, zahvalan je motiv s obzirom na ukrštavanje vertikalnih niti osnove i horizontalnih niti potke. No, autorica se ne zadržava samo na pravilnom rasteru, već oslobođeni diktata podloge oblikuju plohe i linije, kao da se radi o slikarskom mediju.
Prvu tematsku cjelinu (od 1962.do 1979.) obilježava samostalni autorski rad Anite Tomljanović u čemu joj u tehničkom dijelu pomaže suprug Ivan. Za njenu tapiseriju je karakteristično da je izrađena iz ručno predene, vune domaće ovce u prirodnim bojama, tonovima i nijansama. Izražava se apstraktno vjerna svom poznavanju strukture tkanja, vođena imaginacijom prostora i vremena, kiše i sunca gradi svoje geometrijske kompozicije u slikarskoj maniri šezdesetih godina. XX. Stoljeća.
Druga tematska cjelina Realizam u prikazu grada Zadra i prirode. Motivi grada prikazani su pojednostavljeno, no figuracija je i dalje prisutna. Ravnoteža kompozicija je postignuta ravnomjernim i pravilnim izmjenjivanjem ploha odnosno ponavljanjem kontrastnih tonaliteta svjetla i tame. Formatom najveća i sadržajem najkompleksnija je tapiserija Drevni grad Zadar - Iadera Kristiana nastala 1979. godine. Tapiserija predstavlja grad Zadar na način srednjovjekovnih drvoreza ili renesansnih bakroreza, u stiliziranoj plošnoj interpretaciji u kojoj su u kadrovima prikazane brojne znamenite zadarske povijesne zgrade, crkvene fasade i zvonici. Cijeli kompleks je zatvoren u čvrstu cjelinu vijencem gradskih bedema i istaknutih bastiona. Unutar gradskog tkiva interpolirani su brojni slikovni elementi koji karakteriziraju pojedine lokalitete kao što je škrinja sv. Šimuna, heraldički lik sv. Krševana i drugi prizori.
Treća tematska cjelina Kršćanska tematika. Glavna karakteristika pojedinih djela kršćanske tematike je ujedinjenje likovnih elemenata (oblika tj. ploha u odnosu na obrisne linije, tonova, perspektive) u jedinstvene cjeline. Jedinstvo je ostvareno njihovim skladnim odnosom, kao i odnosom likovnih elemenata s kompozicijskim načelima. U ovom dijelu dolazi do izražaja zajednički rad umjetnika Ivana i Ane Tomljanović.
Četvrta tematska cjelina Portreti. U tematskoj kategoriji Portreta, obuhvaćene su tri grupe radova. Prvoj pripada djelo Autoportreti (1982.), s prikazom dvaju likova tj. poprsja autora opusa. Vrhunskom izvedbom tonske modulacije kako likova tako i pozadine ili drugog plana, dočarali su osjećaj volumena ili tijela u prostoru. Drugoj grupi pripada djelo U počast Shakespeareu (1988.). Vještina modulacije tonova u oblikovanju ljudskog lika u prvom planu, pejzaž u drugom i trećem planu analogan je realističnim renesansnim prikazima u slikarskim djelima. Trećoj grupi pripadaju dva djela s portretima velikana glazbene, slikarske umjetnosti i književnosti: U počast Bachu (1980.), Triptih (1981.) i U počast Rembrandtu (1986.). Četvrtu tematsku cjelinu obilježava zajednički rad Ivana i Ane Tomljanović na tkanju te rad Ivana Tomljanovića u idejnom rješenju i slikarskoj izvedbi nacrta- kartona kao predložaka za tapiserije.
Uz izložbu tapiserija prikazuje se i autorski film Ivana Tomljanovića i Ronalda Šokčevića U traženju izgubljene baštine posvećen tkanju tapiserija.
Izložba Umjetnost tapiserije istaknutih zadarskih umjetnika, bračnog para Ane Anite Tomljanović-Šokčević i Ivana Tomljanovića pretendira izborom djela i postavom prezentira jedan od najznačajnijih, oblikovno najkoherentnijih i tehnološki najkonzekventnijih opusa na području umjetnosti tkanih tekstila, nastalih u nas.
Tapiserije iz donacije Tomljanović, predstavljaju unutar nacionalne baštine neizmjeran kulturno-umjetnički doprinos. Njihova prezentacija i promocija pridonosi valorizaciji tekstilne umjetničke tapiserije kao grane umjetnosti, koja se od devedesetih godina dvadesetog stoljeća sve značajne promiče kroz europske kulturne programe.
Izložbu Umjetnost tapiserije posvećujemo zadarskoj umjetnici, tapiseristici gđi. Ani Aniti Tomljanović-Šokčević preminuloj u Zadru 30. rujna 2022.
Kustosica izložbe: Marija Šarić-Ban.